++Kisah Aku - Episod 1

Kali ni aku nak citer pasal kehidupan aku masa dulu, ketika zaman sekolah dan zaman kanak-kanak yg masih aku ingat..

Aku dilahirkan di Kg Changkat Lobak, Bagan Serai , Perak.
live aku aku boleh di kategorikan dalam miskin tegar rasanya.
yang masih ingat..bapak aku ada basikal tua masa tu, tu lah basikal utk dia pg keja dgn mak aku.Yang aku ingat..bapak dan mak aku keja buruh kat ladang kelapa sawit masa tu..tp sebelum tu diorang keja "motong" getah jer..ni kira cam upgrade keja le kot..tp tu le yg aku ingat.Tak lama lepas tu bapak aku beli motor honda lampu bulat second hand,aku xpasti dia beli dgn siapa, tp rasanya dia hutang denagn tokey tempat keja dia tu. Plat motor tu aku masik ingat lagi PS1150, tu ler no plat nya. Dengan motor tu diorang keja ladang kelapa sawit yg agak jauh sikit dari rumah. Dan kadang-kadang aku balik sekolah rendah dapat lah naik tiga orang dgn diorang...bapak aku kat depan, aku tengah dan mak aku aku belakang...bangga kalau naik motor balik sekolah ni.

Selalunya aku naik "Bas Merah" balik sekolah, bas tu dari Syarikat The Red Omnibus, sampai sekarang bas ni masih ada, cuma bas dah baru dah, syarikat masih sama, kira lama gak diorang bisnes ni.Jarak rumah aku aku dari Sekolah Kebangsaan Changkat Lobak tu dalam 2 batu jer, tambang sepolah sen jer masa tu.

Biasanya Bas Merah ni akan melalui kampung aku sehari 3 kali jer, pulkul 8 pagi, 12.30 tengahari dan petang sekitar pukul 5 petang, so kalau aku nk balik kena naik bas kol 12.30 tengahari tu, kalau tak aku kena tunggu sampai pukul 5 petang atau bapak aku kena jemput aku, selalunya kelas akan habis pukul 12.45, jadi cikgu benarkan siapa yg balik naik bas merah tu, boleh balik awal sikit, sebab cikgu pun dah lali dengan situasi ni.

Nama cikgu yg masih aku ingat, Cikgu Zainal Abidin, Cikgu Maini dan Ustaz Jamsari, yang lain aku dah xtak ingat dah.
Zaman kecil aku xder yg menarik pun, sama cam orang lain gak kat kampung tu, cuma aku lagi teruk dari diorang semua tu.


Tapi semua tu mengajar aku menjadi cekal dengan kehidupan yg penuh ranjau ni..nanti aku tulis lagi..nak refesh kepala otak aku dulu..

ArtCreative Photography
Tel : 012.7588266 / 019.7628384
Galeri : http://www.flickr.com/artcreative
Blog : http://saluddin-ismail.blogspot.com/
Web : http://www.artcreative.com.my/
Email : info@artcreative.com.my

Saluddin Ismail. Get yours at bighugelabs.com/flickr

No comments:

Post a Comment