++Kisah Aku - Episod 3 - Zaman Sekolah Rendah

aku sekolah kat Sek Keb Changkat Lobak, dulu sekolah tu buruk giler bilik darjah hanya dipisahkan dengan partion paras pinggang jer dan kalau nak pegi kelas sebelah pun tak payah susah-susah .
Seawal pagi sampai sekolah, aku akan pergi beli "cucoq kembung" Pak Ali kat bawah pokok rambutan tepi pagar sekolah dulu, cucoq kembung ni kira special le kat sekolah masa tu seploh sen jer satu, cucoq tu di belah dua dan kuah kacang tu letak kat tengah, makan sebiji pun dah boleh kenyang sampai balik sekolah.
Aktiviti pertama bila kelas bermula ialah kutip sampah sekitar sekolah, biasanya budak darjah satu sampai tiga ler yg jadi balaci kutip sampah ni.Kami di awasi oleh pengawas yg terdiri dari budak darjah lima dan enam, diorang ni garang nak mampos, sapa yg tak kutip kena sebat dengan pengawas..yg aku aku ingat sorang jer nama pengawas tu..Halim nama dia, badan besar tak ingat, aku selalu kena sebat dengan dia ni, tapi aku tak pernah nak balas dendam atau gaduh dgn diorang ni.Masa tu semua murid respect giler kat cikgu dan pengawas ni.Habis aktiviti kutip sampah baru ler kitorang mula belajar.
Masa darjah satu, aku tulis kat papan hitam kecik yg dah pecah bucu kiri yg aku bawa dari rumah, masa tu belum ada buku tulis utk budak darjah satu.Aku tak pasti papan hitam tu dah berapa ramai yg guna, sampai turn aku bucu kiri dah pecah.Kawan-kawan aku gelakkan sebab papan hitam aku tu pecah, sebab malu dengan kawan-kawan, aku tutup dengan tangan kiri bucu yg pecah tu setiap kali cikgu datang kat meja aku...ekekekke
Aku belajar menulis dan mengira kat papan hitam tu ler, darjah dua baru boleh tulis kat kertas.Tak banyak yg menarik zaman sekolah rendah ni, sebab sekolah Changkat Lobak ni, tak ler bagus berbanding sekolah lain.
Kawan-kawan yg aku ingat masa sekolah rendah dulu, Sadri Asmuni, Mohd Khair Napiah, Jefri Zainal, Mohd Hamidi, Abd Halim, Abd Wahab, Mohd Rajidi, Hambeli, Zaidi Saat dan yg laij aku tak ingat sangat dan sorang awek yg paling lawa kat sekolah tu Masliza Masri, dia ni budak KL, tapi pindah kat kampung aku masa darjah tiga.Masliza ni jadi rebutan ramai budak lelaki sebab dia memang lawa ketika tu...kalau tak salah aku ada sorang kawan nama Hamidi yg declare tu awek dia...eekkekekeke
Ada diantara kawan-kawan aku dulu yg dah meninggal dunia akibat kemalangan, Al-fatihah untuk arwah Abd Wahab dan sorang lagi yg aku tak ingat nama, semoga roh mereka di cucuri rahmat.

Zaman sekolah rendah banyak mengajar aku menjadi cekal dan berani, aku mengharap suatu hari nanti aku akan dapat berjumpa dengan semua kawan-kawan yg pernah sama-sama belajar dan masih mengenali aku...mungkin ada yg baca blog penjajah takluk fotografi perkahwinan Malaysia pernah mengenali aku dulu..

ArtCreative Photography
Tel : 012.7588266 / 019.7628384
Galeri : http://www.flickr.com/artcreative
Blog : http://saluddin-ismail.blogspot.com/
Web : http://www.artcreative.com.my/
Email : info@artcreative.com.my

promosi1
.

2 comments:

  1. Din.ko memang satu jiwa dgn aku la...band2 tuh semua aku ada album diorang..tapi skg ada kat dalam almari aku simpan baekkk punya

    ReplyDelete
  2. ye ker nazri..kita ni satu aliran kot..bila nk wat outing dgn ferrari lagi, bgtau le aku..nk join ni.

    ReplyDelete